Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

6 mei 2009

Over "Bourgondische suite" - Dany Van Loo

Het Nieuwsblad.be & Passe-Partout

OOSTDUINKERKE - Thierry Deleu heeft zijn hart verpand aan de zee en aan het schrijven. Regelmatig rolt nieuw werk van de persen. Na een rijke carrière in het onderwijs en op ministeriële kabinetten dienen zich nog steeds nieuwe uitdagingen aan.

Thierry Deleu heeft net een nieuwe gedichtenbundel uit, zijn zoveelste publicatie in een gevarieerd oeuvre. "De gedichten voor Bourgondische suite werden geschreven na mijn reizen naar de Bourgogne, nu ook weer dit jaar," gaat Thierry van start. "Specifiek aan deze bundel zijn de gedichten in de leefsfeer van Greet en Eddy, tante en oom van Tom Boonen. Sinds mijn bundel Val der Engelen kleurt de mystieke sfeer mijn meeste reisgedichten, vooral die met de Bourgogne als decor. De liefde is nog steeds het uitgangspunt, maar dat tikkeltje godsdienstigheid symboliseert een gevoel van ingetogenheid. Anderzijds wordt dat mystieke gevoel dan weer met opzet doorbroken door erotiek. Een aanrader dus," lacht de auteur.

Na zijn pensionering trokken Thierry en echtgenote Ginette vanuit Harelbeke naar de zee. "We kwamen er overigens al een tijdje tijdens vakantieperiodes, maar zijn wat blij dat we ons hier permanent hebben kunnen vestigen," gaat Thierry verder. "We wonen aan de kust, dicht bij zee en strand, maar ontsnappen niettemin aan de grote drukte. We gaan veel op reis, maar thuiskomen is en blijft steeds een feest, een voortzetting van de vakantie, als het ware. Het schrijven heeft mij altijd geboeid, al van tijdens mijn collegejaren. Ik herinner mij levendig mijn eerste pennenvruchten: liedjesteksten en gedichten. Ik behaalde ooit een eerste prijs. Ik heb trouwens altijd een grote liefde gekoesterd voor de poëzie. Nadien trok ik naar het rijksonderwijs. Mijn eerste dichtbundel dateert van 1965: Met de Teerling. Ik heb het in eigen beheer uitgegeven en het werd de eerste in een ganse reeks door de jaren heen. Liefde, dood, erotiek en natuur zijn mijn voornaamste en tevens onuitputtelijke thema's. Daarnaast publiceerde ik heel wat andere werken, gaande van biografieën tot taalboeken, bloemlezingen en leerboeken. Met romans begon ik vrij laat. In 2002 verscheen mijn debuut: Eindterm. Wat laat, inderdaad, maar ik had sinds mijn pensionering uiteraard meer tijd om te schrijven. Dat doe ik met veel discipline, vier uur per dag. Die tijd had ik tijdens mijn beroepsloopbaan niet. Ik gaf les in zowel dag- als avondonderwijs, werd directeur secundair onderwijs en hield mij met heel wat zaken bezig. Dan heb je niet veel ruimte om aan een roman te beginnen. Het is echter steeds mijn droom geweest om een roman te schrijven. Toen ik met pensioen ging, in 2002, ben ik er onmiddellijk aan begonnen en ik heb nog steeds de smaak te pakken. Vorig jaar stelde ik trouwens hier in Oostduinkerke mijn eerste politieroman (en vijfde roman) voor: De Doden zwijgen niet. Ik ben altijd te vinden geweest voor nieuwe uitdagingen en dat was er zo één. Iemand had me gezegd dat hij mij zoiets niet zag schrijven en kijk."

Tussen 1995 en 1999 was Thierry attaché op de kabinetten van onderwijsministers Luc Van den Bossche en Eddy Baldewijns. Hij geeft volmondig toe dat hij nooit harder heeft moeten werken dan in die laatste periode van zijn professioneel leven (lacht). "Ik heb dat heel graag gedaan, want ik vond dat ik dat ook eens moest meemaken. De uitdaging, weet je wel."

Dany Van Loo

Thierry Deleu, Bourgondische suite, Het Prieeltje Online, netbook 60, 2009

Geen opmerkingen: